اتوکلاو اتوکلاو .

اتوکلاو

کیفیت بخار اتوکلاو

کیفیت بخار اتوکلاو بخار به دو عامل بستگی دارد

سطح گازهای غیر قابل تراکم

 

سطح رطوبت

 

ترکیب مطلوب بخار درون اتوکلاو 3٪ مایع و 97٪ گاز است. هرگونه تغییر در درصد رطوبت باعث افزایش یا کاهش زمان استریل سازی می شود. در عمل ، زمان استریل سازی با توجه به شرایط بهینه بخار و توانایی بخار در انتقال انرژی به بار غیر استریل قبل از استریل سازی محاسبه می شود. از این گذشته ، یکی از مهمترین مزایای استریلیزاسیون اتوکلاو بخار این است که به دلیل ظرفیت بخار برای انتقال انرژی ، به زمان و گرمای کمتری نسبت به یک دستگاه ضدعفونی گرمای خشک احتیاج دارد.

 

رطوبت کمتر از 3٪ بخار خشک یا گرم شده تولید می کند. این بخار باعث افزایش زمان استریل سازی می شود زیرا قابلیت انتقال انرژی را کاهش می دهد. بخار گرم شده رطوبت را تقریباً 0٪ کاهش می دهد و اتوکلاو را به یک اجاق گرمای خشک تبدیل می کند.

 

با این وجود رطوبت بیش از 3٪  بخار اشباع یا مرطوب ایجاد می کند که به فشار و دمای استریل سازی بیشتری نیاز دارد. بخار مرطوب همچنین در پایان فرآیند استریل سازی مدت زمان خشک شدن را افزایش می دهد.

 

محفظه های اتوکلاو بخاراکثراً استوانه ای هستند زیرا استوانه ها  قادر به تحمل فشار شدیدی نسبت به مکعب های هستند که لبه های آنها ضعیف بوده و به راحتی شکسته میشوند.

 

زمان مورد نیاز برای استریل سازی تجهیزات بیمارستانی و جراحی بستگی به عوامل مختلفی دارد که شامل موارد زیر می شود:

 

میزان آلودگی (مواد با میزان بالای آلودگی به زمان طولانی تر به استریل شدن نیاز دارند زیرا میکروب های بیشتری دارند)

 

نحوه  کارکرد اتوکلاو بخار (اگر بخار بتواند آزادتر گردش کند ، اتوکلاو سریعتر و مؤثرتر عمل خواهد کرد)


برچسب: اتوکلاو بیمارستانی، اتوکلاو ایرانی، اتوکلاو کلاسb، ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۱:۳۰ توسط:علی ءلا موضوع: نظرات (0)